Noetic

Anna Godzina, 2022

Concept and realisation : Anna Godzina, Domenikos de Visser
Production: Werktank, with the support of the Flemish Government
Photo and Video: Anna Godzina, Frank Holbein

Previously
2023 - Art Encounters Biennial 2023, Timișoara (Romania)

Noetic explores the interaction between magnetized objects. Iron particles are exposed to the magnetic field of a magnet. The dynamic between these elements creates shifting shapes and new forms that are brought together in an installation, which intends to evoke memories of landscapes. The piece consists of oxidized iron collected from a decomposing dam wall located on a shore. The iron, once chosen for its solidity as the material of the dam wall, today is falling apart due to floods and continuous exposure to humidity. Pieces of the dam wall where further crushed in the studio until they turned into dust. The iron dust was placed inside two circular shapes, which house structures made of magnets and engines. This animated the piece with movement and sound, adding a sense of vitality, of aliveness. Being in touch with the piece, that in many aspects resembles the image of earth and landscapes, my intention was to create a sensory experience that hints at the forces which shape and transform our surroundings.

Noetic onderzoekt de interactie tussen gemagnetiseerde objecten. IJzerdeeltjes worden blootgesteld aan het magnetisch veld van een magneet. De dynamiek tussen deze elementen creëert verschuivende vormen en nieuwe vormen die samenvloeien in een installatie die herinneringen aan landschappen wil oproepen. Het werk bestaat uit geoxideerd ijzer verzameld uit een ontbindende damwand op een oever. Het ijzer, ooit gekozen vanwege zijn stevigheid als materiaal voor de damwand, valt vandaag uit elkaar als gevolg van overstromingen en voortdurende blootstelling aan vochtigheid. Stukken van de damwand werden verder verpletterd in de studio totdat ze in stof veranderden. Het ijzerstof werd in twee ronde vormen geplaatst, die structuren van magneten en motoren huisvesten. Dit bezielde het stuk met beweging en geluid, en voegde een gevoel van vitaliteit, van levendigheid toe. Omdat ik in contact stond met het werk, dat in veel opzichten lijkt op het beeld van de aarde en landschappen, was het mijn bedoeling om een zintuiglijke ervaring te creëren die verwijst naar de krachten die onze omgeving vormen en transformeren.