The Island

Kurt d'Haeseleer & Franck Vigroux, 2019

Production Cie D’Autres Cordes
Co-production Werktank
With the support of Espace des Anges (Mende, FR) Stuk (Leuven, BE) Gray Area (San Francisco), Flemish Authorities Thanks to Folie Numérique (Paris)

Previously
2019 - Festival Bruits Blancs, Alfortville (France)
2019 - Festival Bruits Blancs, Montpellier (France)
2019 - Festival Bruits Blancs, Bagnols-Les-Bains (France)
2020 - Mains d'Oeuvres, Paris (France)
2020 - STUK, Leuven (Belgium)
2021 - Théâtre de Nîmes, Nîmes (France)
2021 - Wro Center, Wroclaw (Poland)
2021 - Villefort, Villefort (France)
2021 - Art Audio Festival, Pula (Croatia)
2021 - Heart of Noise, Innsbruck (Austria)
2021 - Simultan Festival, Timisoara (Romania)
2021 - Mixtur Festival, Barcelona (Spain)
2021 - Némo Biennale, Paris (France)
2022 - Gray Area, San Francisco (United States)
2022 - Vidéoformes, Clermont-Ferrand (France)
2022 - iMAL, Brussels (Belgium)
2022 - Kino, Rakvere (Estonia)
2022 - Fantoche/Royal Fish, Baden (Switzerland)
2022 - Patchlab Festival, Krakow (Poland)
2022 - CC Olido, São Paulo (Brazil)
2022 - Centro Cultural Sistema FIEP, Curitiba (Brazil)
2022 - Kino Beat, Porto Allegre (Brazil)
2022 - Se Rasgum, Belem (Brazil)
2022 - CC Oi Futuro, Rio de Janeiro (Brazil)

‘The Island’ is a sensorial, associative and electrifying experience, inspired by a number of stories of islands and valleys destined to be submerged by the construction of a hydroelectric dam, causing deep human and geographic upheaval. ‘The Island’ questions the replacement of one world by another and our blind belief in progress. A phantasmagorical universe unfolds through incisive electronic music and reality-bending video images, resulting in a “mental journey” through a topography of mutating places.

Het audiovisuele concert The Island is de meest recente samenwerking tussen de Franse componist Franck Vigroux en de Leuvense videokunstenaar Kurt d’Haeseleer. Deze immersieve ervaring is geïnspireerd op dystopische verhalen van eilanden en valleien die overstromen na de constructie van waterkrachtdammen, met grootschalige menselijke en geografische omwentelingen tot gevolg. Zo heeft de bouw van de Drieklovendam in China, ‘s werelds grootste waterkrachtcentrale, zelfs de rotatiesnelheid van onze planeet beïnvloed. The Island bevraagt dit blinde geloof in vooruitgang ten koste van alles. Het resultaat is een mentale reis langs muterende plaatsen met indringende elektronische klanken en reality-bending videobeelden.